2024. aasta november. Eestis toimub viis läbiotsimist, millel osalevad ka Rumeenia ametnikud. Samal ajal otsitakse Rumeenias läbi kolm asukohta. Eestis peetakse kinni ja võetakse prokuratuuri taotlusel vahi alla kaks Rumeenia kodanikku, keda kahtlustatakse kupeldamises. Rumeenias leitakse läbiotsimisel muu hulgas pea pool kilo kulda, mis on saadud kuritegudega.

2024. aasta 26. veebruar. Eesti kohus annab välja tagaselja vahistamismääruse ja naine kuulutatakse rahvusvaheliselt tagaotsitavaks. Eesti uurijad on naise teekonda juba mitu päeva kaardistanud, kui ta peetakse Marokos kinni – teda kahtlustatakse enda vastsündinud lapse tapmises. Mõni kuu hiljem on naine Eestis ja prokuratuur esitab talle süüdistuse.

Kriminaalmenetluses tehakse läbimurre. Tuvastatakse küberrünnaku korraldanud kurjategija, kohus väljastab tagaselja vahistamismääruse, kahtlustatav kuulutatakse rahvusvaheliselt tagaotsitavaks. Tai peab kinni narkokuritegudes kahtlustatava, keda ootab Eestis ees kohtumenetlus. Eesti teeb õigusabitaotluse, Euroopa uurimismääruse. Luuakse riikidevaheline uurimisrühm (JIT). Kaasatakse Eurojust. Eesti annab välja inimese, kelle USA kohus tunnistab süüdi sanktsioonide rikkumises.

Need on vaid mõned näited, kuidas ka avalikkuses on üha tihedamini kuulda rahvusvahelisest koostööst. Kuigi iga riik viib enda kriminaalmenetlusi läbi ise, on riikide koostöö vajalikkus ajaga kasvanud.

Ühest küljest Schengeni ala üha laieneb ja piirikontrolli eri riikide vahel järk-järgult kaotatakse, teisalt on kogu maailm muutunud avatumaks ning inimesed liiguvad riikide vahel aktiivsemalt kui kunagi varem. Sama vabadust saavad paraku ära kasutada ka kurjategijad, kes ei hooli enam riigipiiridest, liiguvad ise üle maailma või ulatub nende kurjade tegude mõju üle ilma. Seetõttu pole riikidel lootustki üksinda kuritegudes kahtlustatavaid tabada.

Ühest küljest Schengeni ala üha laieneb ja piirikontrolli eri riikide vahel järk-järgult kaotatakse, teisalt on kogu maailm muutunud avatumaks ning inimesed liiguvad riikide vahel aktiivsemalt kui kunagi varem.

Rahvusvahelise koostöö ümber keerlevate mõistete, põhimõtete ja kokkulepete virvarr võib ajada tiirlema ka terava juristi pea. Samas peavad rahvusvahelise koostööga tegelema Eestis kõik prokurörid, kelle menetlusse satub kriminaalasi, kus asja lahendamiseks vajalik tõend, inimene või vara asub välisriigis. Selliseid kriminaalasju on järjest rohkem ning Eesti prokuröride nõustamiseks ja ka teiste riikide taotluste täitmiseks on Riigiprokuratuuris eraldi prokurörid ja konsultant.

On erinevaid võimalusi, kuidas riigid saavad üksteist kuritegude lahendamisel aidata. Näiteks kui kahtlustatav on Eestist lahkunud, saab prokuratuur taotleda kohtult tema vahistamist. See tähendab, et kohus kontrollib tavapärasel moel vahistamise aluseid ehk seda, kas esineb kriminaalmenetlusest kõrvale hoidmise või uute kuritegude toimepanemise oht. Tagaselja vahistamise korral saab kohus vahistamismääruse koostada kahtlustatavat küsitlemata. Kui kohus nõustub inimese vahistamisega, siis saab prokuratuur omakorda väljastada Euroopa vahistamismääruse (EAW) või väljaandmistaotluse.

EAW või väljaandmistaotlus liigub seejärel Justiits- ja Digiministeeriumi, kes omakorda annab kahtlustatava tagaotsimisest teada Sirene büroole – just nii jõuab teave kellegi tagaotsimise kohta Schengeni infosüsteemi ehk piltlikult iga Euroopa politsei- või piirivalveametniku arvutisse.

Rahvusvaheliselt tagaotsitav võidakse kinni pidada ükskõik kus ja see omakorda tähendab, et Eestil ei pruugi olla konkreetse riigiga lepingut kahtlustatavate väljaandmiseks. Kui kahtlustatav välisriigis kinni peetakse, siis tuleb kiiresti edastada sinna riiki vastav taotlus. Rahvusvahelise koostöö puhul peab alati lähtuma taotlust täitva riigi seadustest. Kuna igas riigis on väljaandmine reguleeritud erinevalt, võib ka väljaandmise kestus kujuneda erinevaks.

 
Juhul, kui riigid ei ole ühinenud konventsioonidega ja puuduvad muud koostööd reguleerivad lepingud või sätted, on võimalik lähtuda vastastikkuse põhimõttest, mis tähendab sisuliselt usaldust kahe riigi vahel – kui üks riik tuleb teisele vastu, siis põhimõtte kohaselt vastab teine riik sarnases olukorras samaga.
 

Kui riik enda protsessiga lõpuni jõuab, antakse sellest Eestile teada ja meie politsei korraldab inimese transpordi Eestisse. See tähendab nii sobivate transiitriikide ja lendude leidmist kui ka kogu protsessi turvalisuse tagamist.

Rahvusvaheline koostöö ei tähenda aga alati seda, et riigid vahendavad omavahel kahtlustatavaid, sest esmalt on tarvis kahtlustatavad kuritegudega seostada ja koguda selleks vajalikud tõendid. Ka teiste riikide abil või nende territooriumil tõendite kogumine on rahvusvahelises koostöös võimalik. Riigid saavad esitada õigusabitaotlusi, Euroopa uurimismääruseid ja sõlmida omavahel riikidevahelise uurimisrühma (JIT) lepinguid. Kui esimesed kaks on ühe riigi taotlused teisele riigile mingit sorti tõendite kogumiseks või menetlustoimingute tegemiseks, siis JIT tähendab juba sellist kokkulepet, kus vajaliku teabe vahetamiseks ei ole enam tarvis eraldi taotlusi esitada ja võimalikku kuritegu uurivad riigid ühiselt.

Rahvusvaheline koostöö ei tähenda aga alati seda, et riigid vahendavad omavahel kahtlustatavaid.

 
Rahvusvahelises koostöös tuleb lähtuda taotlust täitva riigi seadustest ja protsessid on riikides reguleeritud erinevalt. Seetõttu võib erineda ka koostööle kuluv aeg. Näiteks enda vastsündinu tapmises kahtlustatava andis Maroko Eestile välja mõne kuuga, ent narkokuriteos kahtlustatava väljaandmiseni jõudis Tai kaks ja pool aastat pärast esimest taotlust. See omakorda tähendab, et kuigi rahvusvaheline koostöö võib kujuneda ajamahukaks, võib tulemuseni jõuda sõltumata kestusest.
 

2024. aasta oktoobri keskpaik. Eesti, Soome, Rumeenia ja Serbia uurijad on kogunenud JITi raames. Osa on „põllul“, alustamas kriminaalasja realiseerimist, osa on Eurojusti koordineerimiskeskuses. Töö on alanud – menetlustoiminguid tehakse muu hulgas Lätis, Leedus, Poolas, Ungaris ja Slovakkias. Uurijad peavad mitmes riigis kinni 47 inimest ja võtavad kahtlustatavatelt ära üle 6 miljoni tableti, mille turuväärtus on enam kui 12 miljonit eurot. Muu hulgas arestitakse sularaha, relvi, luksusautosid ja Rumeenias kaks elumaja. Operatsiooni aitab riikidel koordineerida Eurojust.

Selleks et ka keerulisemate või kiireloomulist rahvusvahelist koostööd nõudvate kuritegude lahendamine sujuks edukalt, pakub Euroopa riikidele tuge Euroopa Liidu Kriminaalõigusalase Koostöö Amet ehk Eurojust. Igal Euroopa Liidu liikmesriigil on Eurojustis prokuröride ja kohtunike esindus, mis tagab otsekontaktid ning kiire ja vahetu suhtluse riikide vahel.

 
Peale ELi riikide on Eurojustis tõhusama koostöö tagamiseks ka 12 kolmanda riigi sideprokuröri: Norra, Šveits, Ameerika Ühendriigid, Ühendkuningriik, Ukraina, Albaania, Montenegro, Serbia, Gruusia, Põhja-Makedoonia, Island ja Armeenia) ning kontaktpunktid üle kogu maailma.
 

Eurojusti vahendusel on ühel riigil võimalik edastada teisele riigile kiireloomulisi Euroopa uurimis- ja vahistamismäärusi, arestimistaotlusi ning muid koostöötaotlusi. Eurojusti abil saab ühe riigi esindaja luua otsekontakti teise riigi esindajaga ja tagada, et kiireloomuline taotlus saaks vajaliku prioriteetsuse.

Lisaks aitavad Eurojusti kontaktid eri riikide prokuröridega arutada käimasolevaid menetlusi, koordineerida piiriüleseid toiminguid ja lahendada jurisdiktsiooniga seotud küsimusi, et otsustada, millise riigi pädevusse mõne kuriteo uurimine langeb. Selleks korraldab Eurojust näiteks koordineerimisnõupidamisi, kuhu kutsutake eri riikide prokurörid ja uurijad, kes vahetavad koostöös Eurojusti esindajaga omavahel teavet ning otsustavad koostööga seotud küsimusi.

Nagu varem mainitud, on kõige tõhusam ja vahetum rahvusvahelise koostöö vorm riikidevaheline uurimisrühm ehk JIT, mis võimaldab riikidel vahetada teavet ja tõendeid ilma ametlike koostöötaotluste ja ülemäärase bürokraatiata – see tagab kriminaalmenetlustes tihti vältimatu aegkriitilisuse ning võimaldab vajaliku teabe saada vahetumalt ja kiiremini.

Ühine uurimisrühm on asjakohane näiteks juhul, kui kuritegelik rühmitus tegutseb samal ajal mitmes riigis, samuti kuritegude puhul, mille mõju või kahju ulatub sõltumata kuriteo toimepanemise asukohast mitmesse riiki. Selliste kuritegude kohta tõendite kogumine eeldab väga tihedat riikide koostööd ja teabevahetust. Eurojust aitab riike nii ühise uurimisrühma lepingu koostamisel ja sõlmimisel kui ka edasise tegevuse koordineerimisel ja rahastamisel.

Kõige tõhusam ja vahetum rahvusvahelise koostöö vorm on riikidevaheline uurimisrühm ehk JIT, mis võimaldab riikidel vahetada teavet ja tõendeid ilma ametlike koostöötaotluste ja ülemäärase bürokraatiata.

Realiseerimispäeval ehk päeval, mil on kogutud piisavalt tõendeid, et teha esimesed avalikud menetlustoimingud ehk otsida läbi mõni asukoht või pidada kinni kahtlustatav, saab Eurojustis luua koordineerimiskeskuse. Seal saavad riikide esindajad jälgida reaalajas menetlustoiminguid ja nende tulemusi ning see omakorda võimaldab operatiivselt lahendada läbiotsimistel ja kahtlustatavate kinnipidamisel kerkivaid probleeme.

 
2024. aastal uuriti paljudes Euroopa riikides ajaloolise väärtusega raamatute varguseid. Eri riikide menetluste koordineerimiseks korraldas Eurojust neli koordineerimisnõupidamist. Nõupidamistel osalesid Eesti, Läti, Leedu, Prantsusmaa, Saksamaa, Poola, Šveitsi, Tšehhi ja Gruusia prokurörid. Kuna üks Gruusia kodanikust kahtlustatav oli vahistatud Eestis, jagas Eesti teiste riikidega enda menetluses kogutud teavet ja tõendeid. Samuti lepiti Gruusia ametivõimudega kokku, et Eesti annab teise Gruusia kodanikust kahtlustatava suhtes menetluse üle Gruusiale. Tänavu jaanuari lõpus teatas Gruusia, et tunnistas hinnaliste raamatute vargustele spetsialiseerunud kurjategijate rühmituse organiseerijad süüdi.
 

Sõltumata sellest, kas riigid teevad koostööd õigusabitaotlustega või JITi raames, Eurojusti toel või ise, on eduka koostöö alus teiste riikide esindajatega reaalsete kontaktide loomine. Teave ja ka menetlustoimingud liiguvad palju sujuvamalt, kui koostööd teevad kaks omavahel tuttavat inimest, mitte anonüümsed ametnikud. Seetõttu on raske piiriülese kuritegevusega võitlemisel möödapääsmatud rahvusvahelise koostöö võrgustikud, rahvusvahelised koolitused ja ka tööalased välislähetused.

Näiteks jõuti tänu tihedatele kontaktidele ja eri riikide politsei esindajate kohtumistele EUROPOLis rahvusvahelise politseioperatsioonini PhishOFF, millega suleti üks suurimaid õngitsuskelmidele teenuseid osutanud platvorm LabHost. Üle maailma peeti kinni 37 kurjategijat, kellest ükski ei asunud Eestis. Ligikaudu kümme neist tegid aga õngitsuspettusi Eesti suunal. Operatsioon toimus korraga 18 riigis.

Rahvusvahelise uurimise käigus tuvastati vähemalt 66 000 veebilehte, mida ligi 10 000 kurjategijat kasutasid selleks, et petta välja kannatanute andmeid või raha. Kogu maailmas sai selle platvormi kaudu kannatada üle miljoni inimese.

Just Eesti kriminaalmenetluses leidis prokuratuur aluse taotleda kohtult luba sulgeda välismaal asunud server ja seeläbi koguda tõendeid. Veebilehtedele lisati üleskutse, et kõik, kes tunnevad end asjaga seotuna, pöörduksid kohaliku riigi politsei poole. Eesti kohtu loal kogutud tõendeid jagasime rahvusvahelises koostöös ka teiste riikide õiguskaitseasutustega, et toetada võimalikult palju kuritegude lahendamist.

 
Europol tunnustas Eestit PhishOFFi sulgemise eest Europoli kõige innovaatilisema operatsiooni auhinnaga. Europoli tunnustuse kohaselt lammutas Eesti rahvusvahelise ühisoperatsiooniga lõplikult phishing-as-a-service-teenuse LabHost ja mõjutas samal ajal kurjategijaid vahetu jälitamise tunde tõttu oma tegevusest loobuma. Eesti mängis operatsioonis võtmerolli, sest töötas välja hulga uuenduslikke tööriistu, mis aitavad pahatahtlikke teenuseid tuvastada, taristut maha võtta ja teenusekasutajatele isiklikke sõnumeid saata. Seda uuenduslikku meetodit saavad edaspidi rakendada ka teiste riikide õiguskaitseasutused.
 

2024. aastal vajas Eesti kriminaalmenetluste raames rahvusvahelises koostöös tuge mitmelt riigilt. Heites pilgu tulevikku, saab olla täiesti kindel ühes – rahvusvaheline koostöö on keerulise ja üha piiriülesema kuritegevuse ohjeldamiseks vältimatu ning seda tuleb teha üha enam.

 
Rahvusvahelise koostöö sõnastik
1. EIO ehk Euroopa uurimismäärus (ingl European Investigation Order)
Mõeldud tõendite kogumiseks Euroopa Liidu riikide vahel. Selle abil saab Eesti prokurör paluda näiteks läbiotsimise tegemist Hispaanias.
2. ÕAT ehk õigusabitaotlus (ingl Mutual Legal Assistance ehk MLA)
Mõeldud tõendite kogumiseks väljastpoolt Euroopa Liitu. Selle abil saab Eesti prokurör paluda näiteks tunnistaja ülekuulamist Ameerika Ühendriikides.
3. Konventsioon
Mitme riigi vaheline kirjalik kokkulepe, millega pannakse paika suhtluse reeglid või koostööpõhimõtted.
4. Kahepoolne leping
Kahe riigi vaheline kirjalik kokkulepe, millega pannakse paika suhtluse reeglid või koostööpõhimõtted.
5. EAW ehk Euroopa vahistamismäärus (ingl European Arrest Warrant)
Mõeldud kahtlustatavate üleandmiseks Euroopa Liidu riikide vahel. Seda protsessi nimetatakse loovutamiseks ja nii on Eesti prokuröril võimalik saada Eestisse kahtlustatav, kes on näiteks Poolas.
6. Väljaandmine
Mõeldud kahtlustatavate üleandmiseks väljastpoolt Euroopa Liitu. Selle abil on Eesti prokuröril võimalik saada Eestisse kahtlustatav, kes on näiteks Ukrainas.
7. Vara arestimine
Kriminaalmenetluses on võimalik arestida ka välismaal asuvat vara, mis on saadud kuritegelikul teel või mida võib olla vaja nõuete tagamiseks.
8. Kriminaalmenetluse üleandmine
Kui kriminaalmenetluses selgub, et kahtlustatav või süüdistatav on välisriigi kodanik või elab alaliselt välisriigis, on võimalik sellelt riigilt taotleda, et ta asja menetlemise üle võtaks ja selle ise lõpule viiks.
9. Kriminaalmenetluse ülevõtmine
Kui välisriigi kriminaalmenetluses selgub, et kahtlustatav või süüdistatav on Eesti kodanik või elab alaliselt Eestis, on võimalik sellel välisriigil Eestilt taotleda, et Eesti asja menetlemise üle võtaks ja selle ise lõpule viiks.
10. JIT (ingl Joint Investigation Team) ehk riikidevaheline ühine uurimisrühm.
Ühise uurimisrühma loomiseks on hulk õiguslikke aluseid ning sisuliselt tähendab see, et eri riikide õigus- ja uurimisasutused lepivad kindlaks perioodiks ja kindlal eesmärgil kokku uurimisrühma loomise, et mitmes riigis saaks ühiselt läbi viia kriminaalmenetlusi. JIT võimaldab osalisriikidel omavahel lihtsamalt tõendeid vahetada ja menetlustoiminguid korraldada.
11. Europol
Euroopa Liidu õiguskaitsealase koostöö amet, mille ülesanne on abistada liikmesriikide õiguskaitseasutusi. Europol pakub õiguskaitseasutustele tuge eri operatsioonide läbiviimisel ning koondab ja jagab teavet kuritegevuse ja õiguskaitseteadmiste kohta.
12. SIS-infosüsteem ehk Schengeni infosüsteem
Julgeoleku- ja piirihaldusteabe jagamise keskkond Euroopas. Kuna Euroopas ei ole Schengeni riikide vahel piire, asendab SIS piirikontrolli ning on ELi ja Schengeni lepinguga ühinenud riikide koostöövahend. Õiguskaitseasutused saavad andmebaasi sisestada inimeste ja esemete kohta hoiatusteateid ning lisada neile sõrmejälgi või fotosid. Samuti on võimalik otsida teiste riikide lisatud teavet.
13. Sirene (ingl Supplementary Information Request at the National Entry)
SIS-infosüsteemi kasutamiseks igas riigis loodud üksus, mis töötab 24 tundi ööpäevas ja 7 päeva nädalas ning vastutab teabevahetuse ja SIS-hoiatusteadetega seotud tegevuse koordineerimise eest. Sirene büroo on olemas ka Europolis.
14. Interpol
Üle maailma tegutsev õiguskaitsealase koostöö organisatsioon, mis ühendab õiguskaitseasutusi ja nende töötajaid ning kogub teavet kogu maailmas.
15. Euroopa Liidu Kohus
Tõlgendab ELi õigust, et tagada selle ühesugune kohaldamine kõigis ELi liikmesriikides, ning lahendab õigusvaidlusi liikmesriikide valitsuste ja ELi institutsioonide vahel. Euroopa Kohus menetleb liikmesriikide kohtutelt laekunud eelotsusetaotlusi, teatavaid tühistamishagisid ja apellatsioonkaebusi. Lisaks langetab otsuseid tühistamishagide kohta, mille on esitanud eraisikud või ettevõtjad ning teatavatel juhtudel ELi liikmesriikide valitsused.
16. EIK ehk Euroopa Inimõiguste Kohus (ingl European Court of Human Rights, ECtHR)
Rahvusvaheline kohus, mis otsustab Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsioonis sätestatud kodaniku- ja poliitiliste õiguste väidetavate rikkumiste üle. EIK jurisdiktsioonile alluvad kõik 47 Euroopa Nõukogu liikmesriiki. Kaebusi saavad kohtule esitada nii inimesed kui ka riigid. EIKi võib pöörduda igaüks, kes leiab, et tema konventsiooni või selle lisaprotokollidega kaitstud õigusi või vabadusi on rikutud, kuid enne pöördumist tuleb läbida Eestis olemas olevad kohtukaebevõimalused.
17. ICC ehk Rahvusvaheline Kriminaalkohus (ingl International Criminal Court)
Rahvusvaheline kohus, mis uurib ja mõistab kohut inimeste üle, keda süüdistatakse kogu rahvusvahelist kogukonda puudutavate raskeimate kuritegude toimepanemises. Need kuriteod on genotsiid, sõja- ja agressioonikuriteod ning inimsusevastased kuriteod. See ei asenda riiklikke kohtuid, kuid täiendab rahvusvahelise kogukonna huvide seisukohast kohtusüsteemi. ICC jurisdiktsiooni ja tegevust reguleerib Rooma statuut.
18. ICJ ehk Rahvusvaheline Kohus (ingl International Court of Justice)
ÜRO peamine kohtuorgan, mis lahendab riikide vaidlusi ning annab nõuandvaid arvamusi õigusküsimustes, mille on talle esitanud volitatud ÜRO organid ja eriagentuurid.
s
autor
Piret Paukštys

Piret Paukštys töötab riigiprokurörina 1999. aastast. Ta vastutab rahvusvahelise suhtluse eest ning seisab hea selle eest, et Eesti ja teiste riikide õiguskaitseasutuste suhtlus toimiks tõhusalt. Vajadusel esindab Piret prokuratuuri rahvusvahelistes töörühmades ja koolitustel. 2015. aastal valisid kolleegid ta aasta prokuröriks ning 2021. aastal pälvis Piret presidendilt Valgetähe IV klassi teenetemärgi.

autor
Heleri Randma

Heleri Randma alustas 2016. aastal Põhja ringkonnaprokuratuuris konsultandina ja töötas seejärel rahvusvahelise koostöö konsultandina Riigiprokuratuuris. 2018. aastal sai temast Põhja ringkonnaprokuratuuri abiprokurör ning aastatel 2019-2020 oli Heleri tagasi Riigiprokuratuuris rahvusvahelise koostöö valdkonna abiprokurörina. 2020. aastal sai temast ringkonnaprokurör ja alates 2023. aasta 1. veebruarist on ta nimetatud riigiprokuröriks. Heleri vastutusvaldkond Riigiprokuratuuris on rahvusvaheline koostöö.

autor
Kauri Sinkevicius

Kauri Sinkevicius on Riigiprokuratuuri avalike suhete nõunik. Ta liitus prokuratuuriga 2017. aastal, kui asus tööle Lõuna ringkonnaprokuratuuri. Ta oli 2023. aastal prokuratuuri aasta ametnik.